Nu steeds meer mensen thuiswerken en de krapte op de arbeidsmarkt stijgt, vragen veel organisaties zich af: ‘Hoe krijgen we de juiste personen op de juiste plek en blijven we hen binden aan onze organisatie?’ Het antwoord op die vraag zit ‘m onder meer in het zijn van een aantrekkelijke werkgever. Maar hoe blijf of word je dat?

Aantrekkelijke werkgevers geven hun medewerkers veel ruimte en kijken daarnaast met een integrale blik naar de hele bedrijfsvoering.

 

Aantrekkelijk werkgeverschap

 

Herken je dit?
In jouw organisatie…

  • Stagneert de instroom en stijgt de uitstroom.
  • Loopt ziekteverzuim en verzuimduur op.
  • Wordt er niet tot nauwelijks een medewerkersonderzoek gedaan.
  • Duurt het lang om vacatures te vervullen.
  • Blijft het meten van de kwaliteit van bedrijfsvoering uit.

 

Verken de situatie en stel jezelf de volgende vragen.

  • Hoe hoog is het ziekteverzuim en de meldingsfrequentie?
  • In hoeverre wordt het opleidingsbudget benut?
  • Hoe scoort het belevingsonderzoek?
  • Wat is de gemiddelde duur van het dienstverband?
  • Wat is de loonsom binnen mijn organisatie (incl. spreiding over de schalen)?
  • Zijn er voldoende hybride werk-, vergader- en ontmoetingsplekken?

 

Hoe nu verder?

  • Ga na hoe jouw organisatie ervoor staat.
  • Vergelijk jezelf met gekozen organisaties.
  • Geef richting aan je mensen en creëer een missie.
  • Kijk met een integrale blik naar de hele bedrijfsvoering.
  • Meet de voortgang en blijf benchmarken.

 

Het Venster-dashboard
Benieuwd hoe aantrekkelijk jouw organisatie is? Met het Venster-dashboard maken we inzichtelijk hoe de cijfers van jouw organisatie – van ziekteverzuim tot uitgaven van opleiding en ontwikkeling – zich verhouden tot die van vergelijkbare organisaties. Venster voor Bedrijfsvoering helpt publieke organisaties hun bedrijfsvoering te vergelijken met andere deelnemers.