Efficiëntieslag vragenlijst Venster voor Bedrijfsvoering gemeenten

De vragenlijst Venster voor Bedrijfsvoering voor gemeenten is aangescherpt en geactualiseerd. Met deze ontwikkeling is het aanleveren van gegevens vereenvoudigd en sluiten we aan op de actuele uitdagingen van gemeenten. 

Alle wijzigingen in de vragenlijst zijn voorafgaand aan implementatie besproken met de Klankbordgroep Gemeenten van Venster. 

Verbetering vragenlijsten gemeenten

De vragenlijst voor gemeenten is op een aantal punten aangescherpt. Zo is de opbouw logischer. Dit maakt het voor  invullers makkelijker om de gegevens aan te leveren. Daarnaast zijn een aantal actuele thema’s toegevoegd, zoals de invoering van de cyberbeveiligingswet NIS2, duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en de financiële uitdagingen rondom het ravijnjaar 2026. Ook is een volwassenheidsscan voor bedrijfsvoering toegevoegd om inzicht te krijgen in de mate van innovatie en proactiviteit binnen de bedrijfsvoering. De vragen zelf zijn grotendeels gelijk gebleven, zodat de benchmark behouden blijft. Het gaat dus vooral om een praktische verbetering.  

De vernieuwde vragenlijst is vanaf maart 2025 beschikbaar voor alle deelnemende gemeenten. Heb je vragen of wil je meer informatie over Venster voor Bedrijfsvoering? Neem dan contact op via info@venster.nl. 

Venster voor Bedrijfsvoering, van voor en door overheidsorganisaties

Met het invullen van de vragenlijst van Venster voor Bedrijfsvoering krijgen gemeenten inzicht in de staat van hun bedrijfsvoering, personeelsopbouw en financiën en kunnen ze deze vergelijken met die van andere gemeenten. Dit geeft sturingsinformatie op voor de hele bedrijfsvoering binnen de gemeente en stimuleert leren van elkaar.  

De benchmark van Venster voor Bedrijfsvoering brengt de cijfers van ruim 130 publieke organisaties bij elkaar en biedt zo een instrument voor kwaliteitsmeting, kennisdeling, inzicht en groei.