Een medewerker loopt met laptop in de hand door het kantoor Hybride werken bij de Rijksoverheid

Sinds de coronapandemie is onze manier van werken drastisch veranderd. Wat begon als een noodoplossing, is uitgegroeid tot een volwaardige manier van werken: hybride werken. En het ziet er niet naar uit dat we dit snel achter ons laten. Sterker nog: hybride werken is voor veel medewerkers binnen het Rijk dé manier van werken geworden.

En dat bevalt goed. Uit Venster-onderzoek blijkt dat 84% van de Rijksmedewerkers positief is over hybride werken. Medewerkers ervaren meer werkplezier en een betere werk-privébalans.

Hybride werken bij de Rijksoverheid

Maar er zijn ook knelpunten. Denk aan drukte op kantoor, gebrek aan geschikte werkplekken, of het gevoel minder betrokken te zijn bij het team. Gelukkig zijn er manieren om hybride werken soepeler te laten verlopen. Dit zijn 4 adviezen uit het onderzoek:

1. Zorg voor spreiding van kantoordagen

Dinsdag en donderdag zijn bij veel teams de vaste kantoordagen geworden. Dat zorgt voor piekdrukte: te veel mensen op één dag, te weinig ruimte. De oplossing ligt voor de hand: kijk of overleggen ook op andere dagen kunnen. Door werkafspraken te spreiden over de week, wordt die piekdrukte verminderd en wordt het kantoor gelijkmatiger benut.

2. Maak zichtbaar wat er beschikbaar is

Veel medewerkers weten van tevoren niet of er een geschikte werkplek beschikbaar is. Dat maakt de keuze om naar kantoor te komen lastig. Een systeem dat laat zien welke werkplekken beschikbaar zijn – en dat je kunt gebruiken om een plek te reserveren – maakt het een stuk makkelijker. Zeker als het systeem ook aangeeft wélk type werkplek beschikbaar is: een concentratieplek, een overlegruimte, een creatieve samenwerkruimte, een ruimte voor een online meeting, enzovoorts.

3. Maak duidelijke afspraken over het gebruik van ruimtes

Werkplekken zijn er vaak wel, maar worden niet altijd doelgericht gebruikt. Duidelijke afspraken maken helpt. Denk aan:

  • Gebruik overlegplekken om te overleggen, niet om alleen te werken.
  • Doe online meetings in een afgesloten ruimte.
  • Geef een gereserveerde ruimte vrij als je ‘m toch niet gebruikt.
  • Kies voor focuswerk een plek die daar geschikt voor is – op kantoor of thuis.

4. Evalueer regelmatig of werkplekken nog aansluiten bij het werk

Het is belangrijk om regelmatig het gesprek met medewerkers aan te gaan: wat werkt goed, waar kan beter, en welke veranderingen zijn nodig? Soms is een kleine aanpassing aan de werkplekken al genoeg – denk aan meer stilteplekken of juist meer plekken om samen te werken.

Dit zijn misschien open deuren, maar het zijn dit soort praktische adviezen die maken dat hybride werken goed blijft werken – voor iedereen.

Benieuwd naar het Venster-onderzoek, meer inzichten en adviezen over hybride werken bij de Rijksoverheid? Bekijk het paper ‘Hybride werken: productief thuis, verbonden op kantoor’.