hybride werken bij het Rijk

Rijksmedewerkers werken meer op kantoor dan twee jaar geleden, maar hybride werken is blijvend van aard. Dat blijkt uit onderzoek verricht door  Venster onder rijksmedewerkers. Wat betekent dit voor het werk, de productiviteit en de binding met collega’s en de organisatie? In een recent verschenen paper zet Venster een aantal bevindingen over thuiswerken, werken op kantoor en hybride werken van de afgelopen jaren op een rij.  

Hybride werken: de cijfers 

36 % van de rijksmedewerkers wil gemiddeld twee keer per week op kantoor werken. Ruim een kwart heeft voorkeur voor een dag per week. Een veelgenoemde reden om hybride te werken is een betere werk-privé balans: 84 % van de Rijksmedewerkers is het eens met deze stelling. 83 % vindt dat hybride werken ook bijdraagt aan het verhogen van het werkplezier. 

Een ruime meerderheid is (zeer) positief over de mogelijkheid tot hybride werken. Op kantoor werken zorgt voor een blijvende verbinding met collega’s en de organisatie, geven Rijksmedewerkers aan. Vanuit huis werken blijkt vooral goed voor de concentratie en de productiviteit.  

De uitdagingen van hybride werken

Hoewel een grote meerderheid van de rijksmedewerkers aangeeft de voorkeur te hebben voor hybride werken, blijkt het faciliteren van hybride werken een verbeterpunt voor veel organisaties.  Zo vindt meer dan de helft van de rijksmedewerkers het lastig om een geschikte werkplek te vinden. Ook geven ze aan dat zij thuis productiever zijn dan op kantoor.  

Daarnaast speelt gedrag een belangrijke rol. Medewerkers moeten het actief plannen van hun kantoorbezoeken en het afstemmen met collega’s leren. Ook vraagt hybride werken om duidelijke afspraken en discipline om de balans tussen thuiswerken en samenwerken op kantoor effectief te houden.  

Lessen voor beleid 

Naar aanleiding van het onderzoek, heeft Venster een aantal lessen voor beleid geformuleerd.  

  • Hybride werken vraagt om een gezamenlijke aanpak van Facilitair, HR en lijnmanagers. 
  • Maak duidelijke afspraken over wanneer en waarvoor fysieke aanwezigheid op kantoor gewenst is. 
  • Zorg voor duidelijke communicatie en een systeem waarmee medewerkers real-time beschikbare werkplekken kunnen vinden en reserveren. 
  • Maak heldere afspraken over waar specifieke werkzaamheden op kantoor plaatsvinden, zodat iedereen een geschikte en rustige werkplek heeft. 
  • Betrek medewerkers en peil regelmatig hun ervaringen en behoeften. 

Paper ‘Hybride werken: productief thuis, verbonden op kantoor’  

De paper ‘Hybride werken: productief thuis, verbonden op kantoor’ is te raadplegen via deze link

WerkOmgeving-BelevingsOnderzoek en Monitor Hybride werken 

In 2024 heeft het rijksbrede WOBO (WerkOmgeving-BelevingsOnderzoek) plaatsgevonden. Dit onderzoek besteedt aandacht aan de fysieke, digitale en sociale werkomgeving. Het is uitgevoerd via het InternetSpiegel-medewerkersonderzoek van het programma Venster. Ruim 47.000 rijksmedewerkers hebben de vragenlijst ingevuld. In 2022 is het WOBO ook uitgevoerd, waardoor er vergelijkingen van de resultaten mogelijk zijn.  

Voor deze paper is ook gebruik gemaakt van data uit de monitor hybride werken. Deze heeft plaatsgevonden van 2022 tot en met 2024. In deze periode hebben bijna 20.000 rijksambtenaren aan dit onderzoek deelgenomen. In de monitor Hybride werken zijn vragen opgenomen over thuis-en op kantoor werken en ervaringen met hybride werken.