
In gesprek met bestuurders van kleine(re) uitvoeringsorganisaties
Op een prachtige locatie aan de Kneuterdijk kwamen bestuurders van KleinLef – een samenwerkingsverband van 40 kleine(re) uitvoeringsorganisaties – bijeen om in gesprek te gaan over hun belangrijkste uitdagingen en ambities. Dat deden zij onder leiding van Denis Vijgen, voorzitter van KleinLef. De indrukwekkende vergaderzaal, met een imposant glazen plafond en een historische kluisdeur, vormde het decor voor een uitwisseling van inzichten en ervaringen.
De opgaven van uitvoeringsorganisaties
Uit een rondvraag onder de deelnemende uitvoeringsorganisaties, blijkt dat datagedreven werken en investeren in ICT een belangrijk vraagstuk is binnen de organisatie. Ook de bescherming van persoonsgegevens en het omgaan met personeelstekort zijn opgaven. Verder werd aangegeven dat het professionaliseren van de dienstverlening, efficient werken en ICT-vernieuwing belangrijke ambities zijn.
Dat blijkt ook uit inzichten uit de benchmark van Venster voor Bedrijfsvoering. Aan de hand van cijfers en trends namen Venster-adviseurs Titia Sietsma en Mark Huijben de uitvoeringsorganisaties mee. Welke ontwikkelingen zien we? Waar is speelruimte voor verbetering? En waar kunnen uitvoeringsorganisaties in de toekomst rekening mee houden?
De benchmark in de praktijk
Een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoeringsbenchmark is het inzien van cijfers van andere organisaties. Er werd dan ook gesproken over de behoefte aan vergelijkingsinformatie en hoe organisaties van elkaar kunnen leren om de bedrijfsvoering te verbeteren. Karin Jans (Vervangingsfonds en Participatiefonds (VfPf)) en Monique de Groot (Schadefonds Geweldsmisdrijven) boden waardevolle praktijkvoorbeelden. Zij deelden hun ervaringen met de benchmark en hoe deze binnen hun organisaties wordt ingezet om strategische keuzes te maken.
Samen leren van elkaar
Vanuit Venster kijken we terug op een waardevolle bijeenkomst. De sessie toonde aan hoe belangrijk het is om als kleine(re) uitvoeringsorganisaties samen te werken en van elkaar te leren. De gedeelde inzichten en discussies hebben niet alleen gezorgd voor waardevolle reflectie, maar ook voor concrete handvatten om verder met elkaar te werken aan het beter presteren van de organisatie.
Doe mee aan de benchmark
Vanaf 1 april is het mogelijk om deel te nemen aan de benchmark. De resultaten hiervan worden op 11 september gepresenteerd tijdens de Dag van de Duiding. We nodigen iedereen van harte uit om hieraan mee te werken! Aanmelden kan via Marijn Kiros-Landman (marijnkiros@rbbgroep.nl). Vergeet niet ook info@kleinlef.nl in de cc mee te nemen.
- Kick-off sessie:
- Datum: 1 april Tijd: 15.30 – 16.30 uur Locatie: Online Aanmelden: deze link.
- Validatiesessie:
- Datum: 12 juni Tijd: 12.00 – 17.00 uur Locatie: Fysiek (uitnodiging volgt)
- Duidingssessie resultaten:
- Datum: 11 september Tijd: 11.00 – 17.00 uur Locatie: Fysiek (uitnodiging volgt)