In de afgelopen jaren hebben we gezien dat de opkomst van digitalisering en data waardevolle mogelijkheden biedt voor publieke organisaties. Digitale transformatie loont dus, maar hoe leid je die transformatie in goede banen? Digitale transformatie vraagt om een juiste aanpak en dus delen we in dit artikel je binnen jouw organisatie op een juiste manier digitaal transformeert.

Digitale transformatie

We spreken van een digitale transformatie als organisaties anders gaan werken door beter gebruik te maken van de laatste technische mogelijkheden. Als gevolg daarvan verdwijnen of veranderen functies en bedrijfsprocessen en ontstaan er nieuwe.

Herken je dit?

In jouw organisatie…

  • Verlopen processen traag.
  • Worden e-formulieren geprint om het werk te kunnen voorzetten.
  • Zijn er veel bezwaarschriften, omdat dossiers niet compleet zijn.
  • Worden veel fouten gemaakt en correcties doorgevoerd.
  • Ofwel: is er veel inzet nodig.

‘Digitale transformatie vraagt om nauwe samenwerking tussen HR, ICT en de werkvloer, over de kokers heen.’

Hoe stuur je digitale transformatie?

Een checklist:

  • Breng in beeld hoe de organisatie in de nieuwe situatie waarde gaat leveren aan klanten en/of burgers.
  • Stimuleer samenwerking tussen HR, ICT en de managers van lijnafdelingen.
  • Breng gevolgen van digitale transformatie voor alle bedrijfsprocessen in kaart.
  • Maak verbinding met medewerkers in de uitvoering.
  • Monitor de transformatie en heb oog voor cijfers.

Digitale transformatie

Hoe weet je waar je staat?

Meet binnen jouw organisatie onder meer:

  • De tevredenheid van burgers.
  • De bevlogenheid van medewerkers.
  • De tevredenheid over de ICT.
  • De apparaatskosten: zijn ze beheersbaar?
  • De overheadcijfers: stijgen ze minder sterk dan voor de digitale transformatie?

Meer weten?

Wil je een schokbestendige en wendbare organisatie worden of blijven? Met het Venster-dashboard vergelijk je eenvoudig je eigen managementinformatie met die van andere deelnemers.
Venster voor Bedrijfsvoering helpt publieke organisaties hun bedrijfsvoering te vergelijken