Week van de Werkstress

Van 11 tot en met 15 november staat de Week van de Werkstress weer centraal, met als doel de werkdruk te verminderen en werkstress aan te pakken. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is het verbeteren van de herstelbehoefte van medewerkers, de mate waarin medewerkers moeten herstellen na een dag werken. In de sector openbaar bestuur en veiligheid wordt deze behoefte door medewerkers matig beoordeeld. In dit artikel bespreken we hoe je als organisatie ervoor kunt zorgen dat medewerkers minder behoefte hebben aan herstel/minder herstelbehoefte ervaren. 

Met het onderzoeksinstrument InternetSpiegel kunnen organisaties binnen sectoren zoals openbaar bestuur, veiligheid en hogescholen meten hoe medewerkers hun werk beleven gedurende hun gehele loopbaan. Het InternetSpiegel-medewerkersonderzoek maakt gebruik van gevalideerde vragenlijsten, die zowel wetenschappelijk als praktisch zijn onderbouwd. Hierdoor biedt het onderzoek heldere inzichten en waardevolle benchmarks voor organisaties. 

Waarom herstelbehoefte aandacht verdient

Uit gegevens van InternetSpiegel blijkt dat de herstelbehoefte van medewerkers in de sector openbaar bestuur en veiligheid nog flink verbeterd kan worden. Medewerkers beoordelen deze behoefte – op een schaal van 1 tot 10 – gemiddeld met een 5,7. Dit cijfer toont aan dat er ruimte is voor verbetering in het welzijn van medewerkers. Het vergroten van de energiebronnen (job resources) en het verminderen van de baaneisen (job demands) zou er namelijk voor kunnen zorgen dat er geen stressreactie plaatsvindt. Daardoor ervaren medewerkers minder herstelbehoefte.  

Bij InternetSpiegel wordt het welzijn van medewerkers onder andere gemeten met de Werkbelevingsscan. Bij InternetSpiegel wordt het welzijn van medewerkers onder andere gemeten met de Werkbelevingsscan. Hierbij wordt herstelbehoefte als een uiting van negatief welzijn gezien, door een mogelijk te veel aan job demands. 

Wil je meer weten over de wetenschappelijke onderbouwing van de Werkbelevingsscan? Lees dan dit artikel.  

Hoe herstelbehoefte te meten en verbeteren

InternetSpiegel meet herstelbehoefte met behulp van drie stellingen: 

  • “Wanneer ik thuiskom van mijn werk, ben ik volledig uitgeput.” 
  • “Als ik thuiskom, moeten ze me even met rust laten.” 
  • “Het komt vaak voor dat ik na een werkdag door vermoeidheid niet meer toekom aan andere dingen.” 

Hoe hoger medewerkers deze stellingen beoordelen, hoe slechter hun herstelbehoefte blijkt te zijn. Het is daarom essentieel om een open dialoog te voeren met medewerkers over hun herstelbehoefte en de dingen die daarvoor kunnen zorgen/dit kunnen verhelpen of tegengaan. Organisaties kunnen deze stellingen monitoren en hun medewerkers actief ondersteunen bij het verminderen van werkstress, door bijvoorbeeld te inventariseren wat medewerkers nodig hebben om niet uitgeput thuis te komen. 

De Week van de Werkstress is een uitgelezen kans voor organisaties om aan de slag te gaan met herstelbehoefte en welzijn. Pak de signalen van medewerkers serieus op en zet concrete stappen om hun werkplezier en welzijn te verbeteren. 

Werkbelevingsscan 

De Werkbelevingsscan is een van de meest gebruikte vragenlijsten van InternetSpiegel. Wetenschappelijke onderbouwing voor deze scan is het JDR-model. Hiermee meten organisaties het welzijn van medewerkers en krijgen organisaties inzichtelijk welke zaken voor positief welzijn, dan wel voor negatief welzijn zorgen, en dus ook de herstelbehoefte beïnvloeden. In onderstaande animatie lichten we de Werkbelevingsscan van InternetSpiegel toe: